- NIKOS DOUKAS
- Editorials
- Posted On
Θέλουν νά βάλλουν μνημόνιο στήν ναυτιλία;
Ὁ κ. Σόϊμπλε, σάν κορυφαῖο πολιτικό πρόσωπο στήν Εὐρώπη, <πυροβόλησε> πρόσφατα στόν ἀέρα, ἀλλά τά πυρά δέν ἦταν οὒτε ἂστοχα οὒτε ἂσφαιρα.
Ὁ κ. Σόϊμπλε, σάν κορυφαῖο πολιτικό πρόσωπο στήν Εὐρώπη, <πυροβόλησε> πρόσφατα στόν ἀέρα, ἀλλά τά πυρά δέν ἦταν οὒτε ἂστοχα οὒτε ἂσφαιρα.
Στην τελευταία έκτακτη Γενική Συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που έλαβε χώρα στις 26 Ιουνίου 2017, ομόφωνα εγκρίθηκε η πρόταση του κ. Βενιάμη
Προ μιας δεκαπενταετίας ή ακόμη και δεκαετίας όταν σχεδόν σύσσωμη η γερμανική ναυτιλία επένδυε στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων, η πιθανότητα να πτωχεύσει μια ναυτιλιακή εταιρία και μάλιστα με αξιόλογη ιστορική πορεία, φάνταζε εξωπραγματική.
«Απορία δημιούργησε στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα η αδικαιολόγητη πρόσφατη επίθεση του Γερμανού Υπουργού Οικονομικών κ. Σόιμπλε κατά της χώρας μας με αιχμή του δόρατος τον ελληνικό εφοπλισμό.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία οι Έλληνες Εφοπλιστές εξακολουθούν να κρατούν τα σκήπτρα στον παγκόσμιο ναυτιλιακό στίβο.
Τό μεγαλύτερο πρόβλημα τῆς ναυτιλίας σήμερα εἶναι ἡ ὑπερπροσφορά χωρητικότητας, πού κρατᾶ τήν ναυλαγορά σέ χαμηλά ἐπίπεδα.
Τά κοντέϊνερς εἶναι στόν πάτο. Τά τάνκερς βρίσκονται στό brake even, δηλαδή βγάζουν τά ἒξοδά τους. Τά cape size ἀνέβασαν προσκαίρως τούς ναύλους τους ἀπό τά 7.000-8.000 δολ. στά 15.000 δολ., ἀλλ᾽ αὐτό δέν κράτησε γιά πολύ. Τό χειρότερο εἶναι ὃτι μόλις ἀναπτυχθεῖ ἡ ζήτηση, Κίνα καί Κορέα σπεύδουν νά καλύψουν μέ νέο τονάζ τήν ἀγορά, μέσα σέ μόλις ἓξι ἓως ὀκτώ μῆνες, καί ἐπιστρέφουμε πάλι στήν ὑπερπροσφορά. Αὐτό δέν συνέβαινε παλαιότερα. Ἡ μπονάνζα κρατοῦσε 3-4 χρόνια. Τώρα οἱ προοπτικές γιά καλύτερη ναυλαγορά τοποθετεῖται γύρω στό 2019, ἐφ᾽ ὃσον οἱ διεθνεῖς συνθῆκες τό ἐπιτρέψουν (περί τῶν ὁποίων βλέπε κατωτέρω), μέ τό παγκόσμιο ἐμπόριο νά αὐξάνεται σταθερά μέ 2,5% (2017). Γιά τήν ἑλληνόκτητη ναυτιλία εἶναι μεγάλο ἐπίτευγμα τό γεγονός ὃτι οἱ Ἓλληνες ἐφοπλιστές ἐξακολουθοῦν νά ἐλέγχουν (διαχειριστικῶς) τό 20% τοῦ παγκοσμίου στόλου. Ἀλλά στήν πραγματικότητα δέν εἶναι πλοιοκτῆτες. Λόγω πτώσεως τῶν τιμῶν τῶν πλοίων καί τῶν ὑψηλῶν δανείων τους, ἁπλῶς διαχειρίζονται στόλους πού ἀνήκουν σέ ξένα funds καί σέ τράπεζες. Ἐπιπροσθέτως, δέν ὑπάρχουν πιά Ἓλληνες ἀξιωματικοί καί ἑλληνικά πληρώματα. Τά ἑλληνόκτητα πλοῖα ἐπανδρώνουν ξένοι ναυτικοί, ἀξιωματικοί καί κατώτερα πληρώματα, πού ἀμείβονται ἡγεμονικά κυρίως μέ τίς διεθνεῖς συμβάσεις. Ἰνδός πλοίαρχος σέ ἑλληνόκτητο πλοῖο ἀμείβεται πρός 14.000 δολάρια, ὁ ὑποπλοίαρχος πρός 7.000-8.000 δολ. καί ὁ ναύτης μέχρι 1.500 δολ. μηνιαίως. Αὐτή ἡ κατάσταση ὢθησε τόν πρόεδρο τῆς ΕΕΕ κ. Θ. Βενιάμη νά ἐξαγγείλει χρηματοδότηση τῶν ναυτικῶν σχολῶν, ὣστε νά ἐπανδρώνονται τά ἑλληνικά καί ἑλληνόκτητα πλοῖα μέ Ἓλληνες ἀξιωματικούς, πού σήμερα ἀναζητοῦν στήν ξηρά μισθούς πείνας τῶν 300-500 εὐρώ μικτῶν. Κραυγάζουν οἱ συνδικαλιστές ὃτι προσφέρονται δῆθεν μισθοί γαλέρας στά ἑλληνόκτητα πλοῖα, ἐνῶ τό κράτος βάζει κάθε εἶδος προσκόματος γιά νά φρενάρει τήν ἀνταγωνιστική λειτουργία τῆς ναυτιλίας. Συνδικαλισμός καίκράτος εἶναι ἀνέκαθεν δύο ἀνασχετικοί παράγοντες τῆς ναυτιλίας μας, γιά νά ἐλέγχουν τήν συνδικαλιστική καί κομματική πελατεία τους. Ναῦτες συνδικαλιστές πού γέρασαν στίς προκυμαῖες τῶν λιμανιῶν, ἀντί στίς κουβέρτες τῶν πλοίων (ἐπειδή τήν ποντοπόρο ναυτιλία δέν μποροῦν νά τήν ἐλέγξουν, ξεσποῦν στήν ἀκτοπλοΐα καί στούς καταπέλτες τῶν ὀχηματαγωγῶν), ἐμφανίζονται λαῦροι στά ΜΜΕ καί κραυγάζουν γιά μισθούς γαλέρας στά πλοῖα, ἀποτρέποντας ἒτσι τούς νέους νά στραφοῦν στόναυτικό ἐπάγγελμα γιά νά βγάλουν ἓνα μεροκάματο τῆς προκοπῆς. Διότι ναί μέν οἱ συνταξιοῦχοι ναυτικοί ἒχασαν πολλά λεφτά σέ σχέση μέ τίς
καταβολές τους στό ΝΑΤ, ὃπως ἒχασαν ὃλοι οἱ ἐργαζόμενοι καί ὃλοι οἱ συνταξιοῦχοι, ἀλλά τίς περικοπές τίς ἒκανε ἡ κυβέρνηση τῆς συμφορᾶς τοῦ κ. Τσίπρα καί οἱ προηγούμενες ἀνάλογες κυβερνήσεις, καί ὂχι οἱ ἐφοπλιστές.
Τα διεθνή γεγονότα και η Ναυτιλία
Ὃλος ὁ κόσμος ἀντιλαμβάνεται πλέον καθαρά ὃτι τό διεθνές κλῖμα διαρκῶς χειροτερεύει. Οἱ Ἓλληνες φοβοῦνται γιά τά χειρότερα στό Αἰγαῖο καί ἡ ὑπερπληροφόρηση μαζί μέ τήν παραπληροφόρηση, τούς ἒχει κάνει νά φοβοῦνται ὃτι ἡ Τουρκία θά ἁρπάξει κάποιο ἢ κάποια νησιά μας. Κανείς δέν μπορεῖ νά καταλάβει μέσα σ᾽ αὐτόν τόν πληροφοριακό ὀρυμαγδό, ὃτι τό μόνο πού μπορεῖ νά κάνει ὁ Ἐρντογάν, εἶναι νά ἐπιτεθεῖ στήν Κύπρο. Ἐνενῆντα ἑκατομμύρια Τοῦρκοι τόν προτρέπουν καθημερινά. Ὁ Ἐρντογάν, θέλοντας νά πουλήσει ἐθνικισμό, νά ἀνακηρύξει τόν ἑαυτό του νεώτερο πατέρα τοῦ ἒθνους καί νά ἀποκαθηλώσει τόν Ἀτατούρκ, προκαλεῖ τήν ῾Ελλάδα. Ρητορικά τά βάζει μέ τήν Γερμανία καί τήν Ὁλλανδία, χῶρες ἀνέκαθεν σύμμαχες, τίς ὁποῖες θά γλύφει αὒριο, δείχνει τά δόντια του στήν Ἑλλάδα, γιατί ξέρει ὃτι δέν μπορεῖ νά κάνει τόν νταή ἀλλοῦ, ὃταν οἱ Κοῦρδοι ἒχουν 100.000 καλά ἐξοπλισμένο στρατό καί οἱ Ρῶσοι καί οἱ Ἀμερικανοί εἶναι ἐναντίον του στό θέμα τῆς Συρίας, τοῦ Ἰράκ καί τοῦ Ἰσλαμικοῦ κράτους. Ἒτσι περιορίζεται νά φωνάζει στήν Εὐρώπη καί νά προκαλεῖ τήν Ἑλλάδα, καθώς εἶναι ἀποδυναμωμένη, ἡ ὁποία πρέπει νά γνωρίζει ὃτι ἂν τυχόν ἡ Τουρκία ἐκδηλώσει ἐπιθετική ἐνέργεια ἐναντίον
τῆς Ἑλλάδος, κανείς δέν θά πολεμήσει πρός ὑποστήρηξή της, οὒτε τό Ἰσραήλ οὒτε ἡ Ρωσία, ἡ ὁποία ὡς γνωστόν βοήθησε τήν Τουρκία κατά τήν Ὀκτωβριανή Ἐπανάσταση τό 1917, ἐπειδή πάντοτε ἡ Ρωσία προασπίζει τά οἰκονομικά της συμφέροντα, ἐνῶ στόν Β παγκόσμιο πόλεμο ὁ Στάλιν ἀπαίτησε στήν Γιάλτα τήν παραχώρηση τῶν νησιῶν τοῦ Αἰγαίου στήν Ἑλλάδα, γιά νά μή μονοπωλοῦν οἱ Τοῦρκοι τό δικαίωμα καθόδου τοῦ ρωσικοῦ στόλου στό Αἰγαῖο, ἀλλά καί γιά νά ὑπάρχει μόνιμη αἰτία προστριβῆς. Ὡστόσο ὁ Ἐρντογάν ἐξακολουθεῖ νά παραμένει ἀπρόβλεπτος. Ἀποφάσισε ἀκόμη καί τήν Ἁγία Σοφία νά τήν μετατρέψει σέ τζαμί καί νά προσευχηθεῖ ἐκεῖ τήν Μ. Παρασκευή τῆς Ὀρθοδοξίας. Ὃσο ὃμως δέν λύνεται τό κυπριακό, καί δέν φαίνεται νά λύνεται στό δυνάμενο νά προβλεφθεῖ μέλλον καί ἀσχέτως τῶν ὑπερεξουσιῶν πού θέλει νά συγκεντρώσει, ἐπιδιώκει ἓνα προεδρικό σύστημα ἀνάλογο μέ ἐκεῖνο τῶν ΗΠΑ καί ἂλλων εὐρωπαϊκῶν χωρῶν, που θεωρεῖται πιό σύγχρονο ἀπό τήν προεδρευομένη δημοκρατία, ἀσχέτως τῶν δικτατορικῶν ἀντιλήψεων πού τόν διακατέχουν. Βεβαίως ὃλ᾽ αὐτά ἒχουν ρυθμισθεῖ μέ διεθνεῖς συμβάσεις, ἀλλά ὃλοι ξέρουμε ὃτι οἱ διεθνεῖς συμβάσεις γίνονται γιά νά παραβιάζονται ὃταν ἐπέλθει τό πλήρωμα τοῦ χρόνου. Τώρα ἡ ἀχίλλειος πτέρνα εἶναι τά τεράστια ἀποθέματα ἀερίου καί πετρελαίου τῆς Κύπρου. Αὐτή εἶναι ἡ γυμνή ἀλήθεια ὃσον ἀφορᾶ τήν τουρκική ἁρπακτικότητα καί τόν νεοσουλτανισμό τοῦ ᾽Ερντογάν.
World Shipping news for the marine professional. Read shipping news online.