Donald Trump. Ο νέος πλανητάρχης και η ναυτική βιομηχανία

O νέος πλανητάρχης ακούει πλέον στο όνομα Donald Trump, είναι ρεπουμπλικανός, είναι δισεκατομμυριούχος, είναι εκκεντρικός, είναι σχετικά απρόβλεπτος.

Μετά τις 20 Ιανουαρίου 2017 θα είναι και επισήμως - εκτός απροόπτου - ο νέος ένοικος του Λευκού Οίκου. Ακούστηκαν αρκετά περίεργα για το άτομό του και αρκετοί ήταν αυτοί που έσπευσαν να προβούν σε δηλώσεις εναντίον του, χαρακτηρίζοντάς τον πολλές φορές με ακραίους χαρακτηρισμούς. Πόσο όμως η εκλογή του Donald Trump  θα επηρρεάσει την διεθνή ναυτική βιομηχανία;
Μια πρώτη εκτίμηση των επενδυτών στην Αμερική δείχνει να πιστεύουν ότι η εκλογή του θα επηρρεάσει θετικά και θα αποδειχτεί ευεργετική για τον σπουδαίο κλάδο της παγκόμιας ναυτικής βιομηχανίας. Άλλωστε το ίδιο το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης από την εκλογή του και έπειτα δείχνει μια ιδιαίτερα θετική ανάκαμψη μετοχών εισηγμένων ναυτιλιακών εταιριών όπως η Globus Maritime (μέχρι περίπου 152%), η Diana Containerships ( σχεδόν το 169%), η Sino-Global Shipping (μέχρι περίπου 151%), αλλά και η DryShips (μέχρι περίπου 58%).
Κανείς δεν είναι ακόμα σε θέση να γνωρίζει αν το γεγονός αυτό συνδέεται όντως με την νίκη Trump, αλλά πάντως είναι σίγουρα μία ένδειξη η οποία αποτυπώνεται προς το παρόν και στον Baltic Dry Index.
Υπάρχουν και εκείνοι που υποστηρίζουν ότι δουλεύεις με ότι έχεις. Αυτός είναι ο νέος πρόεδρος της Αμερικής με αυτόν θα πρέπει να συνεργαστούν όλοι οι παραγωγικοί κλάδοι.
Άλλοι πάλι υποστηρίζουν ότι ήδη αποτυπώνεται στα χρηματιστήρια ο προεκλογικός λόγος του  Donald Trump για βαθιές τομές στο παγκόσμιο εμπόριο με αποτέλεσμα την άνοδο του κλάδου ώστε η άνοδος αυτή να δημιουργήσει θετικότερους οικονομικούς δείκτες σε αρκετές χώρες παγκοσμίως.
Άλλωστε πολλοί είναι εκείνοι που περιμένουν να δουν τι ακριβώς εννοεί ο νέος πρόεδρος μιλώντας για επανεκκίνηση της οικονομίας και της χώρας. Ένας φτασμένος επιχειρηματίας και σίγουρα πετυχημένος με περγαμηνές και αποδείξεις μπορεί να είναι και ένας επιτυχημένος πρόεδρος κατ’ ανάγκη; Πόσο πιθανό είναι να πραγματοποιήσει με επιτυχία το economic makeover που έχει υποσχεθεί;
Οι πρώτες ενδείξεις για τη ναυτιλία είναι όχι απλά θετικές αλλά θα έλεγε κανείς ιδιαίτερα αισιόδοξες. Κρατώντας μικρό καλάθι, ο σοφός λαός λέει πως ότι ανεβαίνει κατεβαίνει. Και στην περίπτωση των ναυτιλιακών μετοχών έχουμε ξαναδεί το σενάριο η ιλλιγγιώδης άνοδος να έχει συνοδευτεί από ιλλιγγιώδη πτώση. Όταν τα αποθέματικά της  ναυτιλίας αυξάνονται με τέτοια αστάθεια και απροσδόκητα, θα μπορούσαν να καταρρεύσουν σε μια απότομη αντιστροφή εξίσου γρήγορα. Ωστόσο, η αισιοδοξία πρέπει να σταθμίζεται προσεκτικά με ρεαλισμό, για να αποφευχθούν τυχόν οικονομικές απώλειες που ο κλάδος δεν μπορεί να αντέξει παρά την ανάσα που πήρε μετά τα πρόσφατα γεγονότα της Hanjin.
Με ποιους τρόπους μπορεί λοιπόν ο νέος πλανητάρχης να κάνει ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ ΞΑΝΑ, χρησιμοποιώντας  την ναυτική βιομηχανία;
Ίσως θα μπορούσε για παράδειγμα να αυξήσει την συγκέντρωση της δύναμης της Ναυτιλίας ακολουθώντας το Ευρωπαϊκό ή το Κινέζικο μοντέλο ή ακόμα περισσότερα το Ελληνικό μοντέλο μιας και όταν μιλάμε για ναυτιλία στο μυαλό μας έρχεται η μεγάλη ναυτιλία των Ελλήνων Εφοπλιστών.
Θα μπορούσε επίσης να ακολουθήσει ξανά το παράδειγμα των Ελλήνων εφοπλιστών ώστε να μπορέσει η ναυτιλία να διαθέσει περισσότερα κεφάλαια για την δημιουργία υποδομών που στην συνέχεια θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας κλπ.
Θα μπορούσε ίσως να δοκιμάσει να αυξήσει τις τιμές των μεταφορών στο παγκόσμιο εμπόριο ως αντιστάθμισμα των παραπάνω. Και σίγουρα θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί όλες τις δυνατότητες για μία πραγματικά παγκόσμια Πράσινη Ναυτιλία που στόχο θα έχει την ουσιαστική μείωση των εκπομπών καυσαερίων παγκοσμίως και όχι την αφαίμαξη των πλοιοκτητών οι οποίοι πληρώνουν συνεχώς το μάρμαρο για όλες τις νέες τεχνολογίες που εμφανίζονται.
Από την άλλη πλευρά είναι βέβαιο ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν ήδη βρει τον τρόπο να παραμείνουν στην πρώτη θέση παγκοσμίως είτε με Trump είτε χωρίς. Είναι αυτή η απίστευτη και ανεξήγητη ικανότητα του Έλληνα Εφοπλιστή να προβλέπει πάντα σωστά. Άλλωστε ο πλανητάρχης “παίζει μπάλα” στο real esate. Ας αφήσει τους ωκεανούς σε αυτούς που τους γνωρίζουν.
Καθείς εφ’ ω ετάχθη. 

Νίκος Κ. Δούκας

World Shipping news for the marine professional. Read shipping news online.